Saturday, June 30, 2012

Merapu, gurau senda , fact ;)

Hey and Assalamualaikum . Once again aku update post yang kedua for today . Tiba-tiba ja ilham datang lepas aku dok tengok washer machine aku berpusing-pusing spin baju tadi .  Aku ni macam budak-budak sikit , suka tengok benda berpusing-pusing , suka tangkap rama - rama dok terbang , suka menari kalau keluaq lagu remix (B boy la konon, dulu jela, sekarang dah retired , haha) Can I give my opinion about ilmu , jerawat --'  , kahwin ,  berdikari .  Well, tengok 4 subtopics tu, for sure panjang berjela . So,  sediakan sunglass n spec korang before korang jadi juling sebab baca blog aku ni, hahaha

1 )    Ilmu :

Once people said ilmu, mesti korang terfikir genius saja yang boleh jadi orang berguna . What the hell tanggapan macam tu . Not sure yet , we can't predict our own future . Aku sanggup bagi semua duit aku if korang boleh predict korang punya future . Only allah know it .  Ilmu yang berguna bawa kemati .

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Apabila seorang manusia mati, putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) Kecuali tiga perkara (yang akan berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau ilmu memberi kepada yang faedah orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya."
Ilmu yang diberi kepada yang faedah . Example : korang ajaq orang tu Math , dia berjaya , insyallah pahala tu akan berkekalan hingga kiamat . As long apa yang kita buat tu ikhlas dan bukan untuk menunjuk-nunjuk . But, aku kurang faham dengan dunia sekarang ni . Kita tolong sikit mula laa ada orang tu tuduh macam - macam .  Damn --'   , kita just nak tolong bagi umat Islam sendiri maju .  Bangsa seagama pulak ;)   .  That's why aku ada ajar kawan aku yang f4 and f5 add math and physics .  Ada laa juga kawan aku yang f2 tu mai tanya aku soalan math .  Math lower form susah sikit dari math upper form  .  Math f4 senang gila kecuali chapter sets and math f5 senang gila kecuali chapter matrices .  Insyallah if study boleh ja . Aku ni malas sikit , hari-hari tidoq ja . Hari tu one day before exam Chemistry , kawan-kawan aku semua pulun dok baca and tulis nota time kitorang dekat public library . Guest what , tahu apa aku buat .  Aku duduk and tidoq all day . Until pukul 2 macam tu, aku bangun pergi solat zohor then terus pergi sunway .  Balik rumah , on facebook, sampai malam then tidoq lagi , memang enjoy punya life . Esok-esok dapat paper Chemist jawab terus .  As the result , Chemist dapat 88 (highest)  , bukan nak berlagak or menunjuk , but just nak bercerita .

Aku ada rahsia study aku sendiri :D  Nak aku kongsi , okay well ada dua kaedah satu memudaratkan and satu tak memudaratkan .  We start from yang tak memudaratkan  .  Before aku study aku akan duduk bersila and baca yaasin , tu cara first aku .  Kurang-kurang kalau malas sangat nak baca yaasin tu , Al fatihah pun dah cukup . Alfatihah is called as " Ummul Kitab "  maka sebab tu la bacaan al fatihah dijadikan rukun dalam solat . Tak baca , terus batal solat kita .  Even solat jenazah pun ada bacaan alfatihah, solat hari raya pun ada bacaan alfatihah  

    Barangsiapa menginginkan hujjah (argumentasi/dalil) maka cukup baginya Al-Qur'an, barangsiapa menginginkan seorang penolong maka cukup baginya Allah, barangsiapa menginginkan seorang penasihat maka cukup baginya kematian. Barangsiapa merasa belum cukup dengan hal-hal tersebut maka cukup Neraka baginya. Allah berfirman,

"Bukankah Allah cukup untuk melindungi hamba-hambaNya?"
 (Az-Zumar: 36)


Then , second , aku akan mula tenangkan fikiran dulu , if celaru aku akan buka lagu then study balik .  Music akan menenagkan hati kita but beware ,  ada yang menyatakan bahawa if dengan music lama-lama akan ada sejenis kuman yang boleh membiak dalam liang telinga kita .  Allah always with us maka mintalah kepadanya nescaya dia akan menunaikan as long benda tu cepat ataupun lambat .  Kita meminta , Allah tak pernah minta kita balas kembali . Firman Allah didalam ayat Al-Furqan

Katakanlah: Aku tidak meminta kepada kamu sebarang balasan bagi apa yang aku sampaikan kepada kamu, selain daripada berimannya seseorang yang mahu mendapatkan jalan sampainya kepada keredhaan Allah ( AlFurqan :  57 )  

Overall, mintalah kepada Allah tu cara terbaik .  If kita bergantung kepada Allah , Insyallah hidup kita selamat and sempurna .  Now,  cara yang memudaratkan pulak .  Ingat tak post aku yang tadi aku mention tentang aku tak tido tiga hari .  Yup,  tiga hari tu laa aku habiskan masa aku dengan study and membaca .  Aku if buat sesuatu , aku akan pastikan aku buat bersungguh-sungguh sampai berjaya .  Cara tak tidur malam tu tak digalakkan sebab boleh memudaratkan kesihatan terutamanya di bahagian otak .   Our nerve cell need to relax and rest too right ?  Jangan dok kata badan jaa nak relax , saraf pun nak relax juga . Sebab tu bila aku terkena bola dekat kepala jumaat last week, aku terduduk tiba-tiba . Bila our brain tak ready lagi tiba-tiba terkena shock and impulse yang kuat sebab tu otak kita tak berfungi .  Nerve tak sempat nak hantar dekat otak isyarat tu sebab tu jadi lambat respond .  That's science form 2 chapter 1 right ?  Dah macam docter pulak walhal aku bukan nak jadi docter .  My ambition is involving Physics , calculation and Chemical  nothing related with Biology . haha .  Mai time Bio ,orang lain boleh berjaga but aku boleh tidoq . Mai time Physics orang tidoq aku berjaga . Life cycle , hahaha .

Lagi tiga opinion to be continue , haha 

No comments:

Post a Comment