Thursday, August 25, 2011

Suka

Yo, assalamualaikum. Ada orang tak? kalau ada, sila la jawab. Berdosa kalau tak jawab.

Hari nie, aku baru sempat nak berbuka FB & blog . Tadi tak ada masa. Tajuk aku hari nie agak pelik sebab tajuk tu berkaitan suka . Bukan aku nak cerita tentang suka makan or tidur or whatever , tpi aku nak bercerita tentang suka berkawan. Macam pepatah orang dulu-dulu ' bercinta biar satu, berkawan biar beribu. Berjuta tak boleh erk? If boleh, sure ke korang boleh ingat setiap kawan korang punya nama. Even FB aku ada 4500+ friends pown aku dah lupa nie sampai berjuta nak ingat, mustahil! haha.

Back to the tittle , kita nie kalau nak berkawan tu biar la ikhlas dari hati kita. Tak baik if tak ikhlas. Baik tak payah berkawan if tak ikhlas. Tak ikhlas dari segi meluat or nak mempergunakan. Macam kita suka dekat seseorang tu, kita tak boleh la nak suruh dia suka kita or paksa dia. Lama-lama sure dia rimas. Bersikap rasional la korang. Apa guna if kita paksa tapi hati tak ikhlas? Tu tak akan bawa apa-apa faedah pon.

Lagipun, tak baik lah bermusuh. Kalau kita duduk dalam satu kelas or satu event tu, kalau ada orang tu musuh kita sure kita akan jadi tak seronok. Betul tak? If dalam tu, kita ibarat sebuah keluarga yang besar. If orang nie susah kita tolong mana nak tahu maybe one day korang perlukan pertolongan juga. Kalau always bermasam muka, macam mana nak jadikan hasrat wawasan 2020? haha. Bersembang pasal pembangunan Malaysia pulak =,='

Salah seorang mestilah mengalah. Tu cara yang paling bagus untuk kita berbaik-baik. Biar orang nak cakap apa pown, asalkan kita dah bermaaf-maafan. If dia tak mahu maafkan, biar dekat dia. Dekat akhirat kelak, Allah akan soal dia. Apa yang penting kita punya diri bukan dia. Siapa dekat sini suka cheese?? angkat kaki ( tak ada kena mengena dengan tajuk ) . Dekat rumah aku, punya la banyak cheese sampai muak nak makan.

Lastly, aku nak minta maaf jika terkasar bahasa or aku tersakitkan hati pihak-pihak tertentu. Maaf, saya tak berniat pon. Masa aku dekat sekolah tu pon dah nak habis. Cuma tinggal 46 hari saja lagi. Lepas ja aku habis exam, memang say bye-bye la dekat sekolah tu.

Ok, this story will end here . Bye & As-salam

No comments:

Post a Comment