Saturday, August 20, 2011

Raya yeay raya

Assalamualaikum , salam sejahtera & a very good morning to all readers


Tajuk aku hari ini agak awal la kalau nak dikatakan. Hari nie aku nak bercerita pasal raya. Korang macam mana raya tahun nie? Dah prepare semua? If you don't, cepat-cepat la preparekan. Sempena raya kita pown nak dekat dah. Aku nak mengucapkan selamat Hari Raya Aidilfitri untuk semua orang yang menyambut kedatangan syawal .

Cerita pasal raya, korang ada buat kuih raya? Aku pown akan buat kuih raya tapi lambat sikit la sebab takada masa nak buat. Nak update blog pown curi-curi masa ja. Insyallah kalau aku buat kuih raya, aku akan publish pic tu dekat blog aku nie walaupun aku tahu tak ramai yang baca.

Time hari raya nie la syok kn? Dapat bermaaf-maafan. Sambil tu, boleh dapat duit raya if korang tu tak kahwin lagi. However, aku layak lagi dapat duit raya tahun nie sebab aku tak kahwin lagi. Haha, gf pown takada. Sebenarnya , istilah duit raya nie berasal dari budaya India right? kn aku silap tolong perbetulkan. Setiap tahun rumah aku memang takkan miss la buat open house. Insyallah aku akan jemput semua kawan-kawan aku.

If korang tu student Malaysia yang study at UK, sure rindu family kalau takboleh balik. Mesti time buka lagu raya mesti menitis air mata. Kalau belajar at Indonesia or Singapore tak apa lagi sebab dekat. Nie UK , 13 ribu batu. haha. Actually la kan, aku tak tahu nak tulis apa, sebab tu la melarat sampai ke student UK nie semua. Apa-apa pown, terima kasih juga la sebab sudi membaca.

Every year, kalau raya tanpa bunyi merecun mesti tak sah. Aku sendiri pown takot nak main merecun. Bukan nak kata aku nie pelik but, aku memang tak suka. Buat bising ja. Cakap pasal merecun, teringat kisah time aku kecik dulu. Dulukan, aku suka duduk main-main dengan budak dekat kawasan rumah aku. Malam tu, tak silap aku 17 ramadan kot, kami semua buat taraweh 8 rakaat ja. Time tu kecik lagi. Tapi laa nie wat 23 la. Sambung-sambung, time tu, kami semua pakat(bahasa penang) nak main merecun bola. So, malam tu, kami bawak sorang 5 biji merecun. Nak dijadikan cerita, kawan aku sorang tu terbakar merecun. Time tu masjid tak siap lagi, surau lama masih beroperasi. Bab nie lawak + gila sikit. Kawan aku terbaling dalam surau tu, time orang dok baca doa ( nie kisah benar bukan direka) . Takkan tok imam tu termelatah & terkejut. Lepas ja baling tu, tok imam tu terstop baca doa. Time tu, kami operasi melarikan diri la . Kalau tunggu, sure kna penanjai dari tok siak surau tu. haha. Tu la kisah puasa aku dulu-dulu. Tapi sekarang kawan-kawan aku tu dah pergi sekolah hebat-hebat. Aku saja yang tak maju-maju lagi. Insyallah tahun depan kot. Kalau ada rezeki.

Aku memang rindu time dulu-dulu. Time tu pown, aku still terlebih comei. Berat 88kg. la nie dah turun bnyak dah 59kg ja , haha. Serious, aku tak ada rahsia nak kuruskan badan. Aku makan sama la jugak. To kawan-kawan lama aku yang baca, sure hampa tau ceriyta nie. Apa-apa pon, aku nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf if aku ada buat salah apa-apa .

No comments:

Post a Comment