Tuesday, March 13, 2012

Perbezaan antara zaman dahulu & zaman sekarang

Hey stalkers & bloggers

Almost forgot, Assalamualaikum , every post aku, mesti ada salam :) . Sebab ada ustaz ni cakap " kalau kita bagi salam, ada orang jawab, kita dapat pahala . Dia kata juga kalau kita menulis pun tak pa " So, aku bagi jaa salam. As a muslim too, bagi je la salam tu , tak dak rugi pun

Hari saja je aku nak post pasal perbezaan between zaman dulu & sekarang . Ingat lagi tak zaman dulu-dulu if korang yang berumur 20-an ni? Time sekolah menengah dulu-dulu tu . If nak pergi shopping complex, mesti tak boleh . If kantoi , mampus laaa . TAPI, zaman sekarang lain , budak umur 8 tahun pun dah pandai pergi shopping complex without their parents . Wah, berani sungguh depa . Aku pun first pergi shopping complex dengan kawan-kawan time form 2 dulu . Tu pun kena balik before 6 in the evening . Tapi sekarang dah lain duduk laa kat shopping complex tu sampai kul berapa pun tak pa .

Zaman-zaman dulukan, kalau nak keluar rumah mesti minta duit mak pak, alasan nak keluaq dengan kawan padahal pergi dating , haha . Zaman sekarang lagi canggih , kata kat mak pak pergi tuition tapi last-last pergi dating depan GSC , tahu laa sebab aku kerja dekat GSC :D . Zaman dulu minta duit kat mak pak sikit-sikit jaa dalam 4 or 5 ringgit jaa . Zaman sekarang, Tudiaa , sampai 10 ringgit . even ada yang sampai 50 ringgit . Ish3, tak patut betul.

Zaman dulukan, tak dah ehh nak dating-dating ni semua, kalau kantoi, balik rumah kena . Zaman laa, hmm, budak-budak darjah 1 pun dah ada bf/gf . Dasyat, aku ni pun takdak gf lagi , ni hampa dah ada . Bawak mai sikit ilmu, den pun nak tahu juga . Tadi jaa time aku kerja nampak budak-budak dating . Laki tu nampak cam f1 or f2 jaa, kecik lagi . Dah pandai pegang-pegang dah --' kalau laki tu muda lagi, pompuan tu lagi laa , lagi muda laa.

Zaman-zaman dulu, tak dak ehh dok hang out kat shopping mall, kami hang out kat padang jaa, tiap-tiap petang pergi main bola . Tapi sekarang memang sah-sah dah laa pergi Sunway every week, tak pa, tak susahkan mak bapak pun :D Bayangkan laa kalau time budak tu dok pegang-pegang, tiba terserempak kawan mak pak dia, kan dah tebal muka tu .

Satu lagi, zaman dulukan, nak dapat HP pun susah. Aku ingat lagi time first time aku dapat HP, time aku darjah 5 , HP 3310 . Tu pun dah banggan gila . Sekarang, tak payah cakap laa , budak umur 7tahun pun dah dapat Ipad, Galaxy Note, Tab , S II , Iphone . Perghhh, canggih gila . Aku nak dapat DSLR ngan Tab pun time aku nak umur belas-belas . Umur time darjah-darjah ni jangan nak mimpi laa . Zaman dulu aku pergi sekolah bawak RM2 pun dah cukup kenyang gilaa . Sekarang, budak sekolah bawa RM5 pun tak cukup --'

Konklusinya, zaman dahulu n zaman sekarang beza gilaa . Yang pasal ni semua, aku dah pernah nampak, sebab tu laa aku cerita . If korang ada buat benda-benda ni semua, jangan terasa aku cakap kat korang pula . Yang aku maksudkan ni semua yang budak-budak sekolah rendah tu , yang menengah tu jangan terasa pulak --' Hampa dah besaq, suka hati hampa laa nak buat apa pun :D . So sorry if terasa dengan ayat-ayat aku ni . By the way, sorry laa kalau kepekatan Penang aku tu sound macam kasaq , hahahaha.

No comments:

Post a Comment