Sunday, December 2, 2012

Singapore

Hey Assalamualaikum dear readers . This time blog aku kurang pic sebab ada teknikal problem. Tak boleh nak upload sebab katanya memory account Google aku ni dah out of limits . What ever , I'll fix it later :) But first of all baca ni dulu "Facebook is the second most popular word that starts with 'F' and ends with 'K' :)" Adapted from my facebook . If nak tengok pic aku dekat Singapore haritu silalah pergi ke facebook aku . Adalah lebih kurang 2000 pictures :P As you all know , I've been to Singapore for 5 days . So , memang tak lah aku ada masa kan nak update blog time aku dekat Singapore haritu . Dekat sana aku lah kena jadi tour guide ayah aku and kawan ayah aku sebab diorang tak reti nak naik MRT --' So aku buat part time jap time cuti sekolah ni jadi tour guide , haha . Sebab system baru MRT tu buat kepala serabut jap . So , aku kena lah jadi mata arah depa . Its okay , aku suka Geo so bolelah . So for sure I'll tell all of you about all my activities while I'm there .
Day 1 :

Journey aku bermula from Penang hari Jumaat . Plan nak gerak pukul 8 pagi , last-last pukul 9.30 baru start gerak . Kami pergi Singapore naik kereta okay , tak kaya nak naik flight :P Padahal alasan ja sebab ayah aku suka travel guna kereta . Katanya mencabar , ntah lah . Kerja aku dalam kereta duduk belakang online facebook guna phone , pakai sunglass, dengar lagu , pegang buku Bio . Tu je lah keja aku sepanjang 8 jam dalam kereta . At least aku study gak pasal tulang coccyx . Coccyx adalah sejenis tulang dekat bahagian bawah sekali backbone korang yang dekat dengan ..... tu . Aku ta boleh nak nyatakan debab 18sx , hahaha . Memandangkan kami tak breakfast lagi so , my parents berhentilah kereta dekat Gunung Semangol untuk makan sarapan pagi . Makan lah nasi lemak and orang yang jual tu ingat aku Singaporean sebab dalam bag duit aku semua duit Singapore , aku bawak 800 S$Dollar . Nak tahu rate darablah dengan 2.52 . Punyalah bajet cakap English sebab dia ingat aku Singaporean --'  Aku cakap tamil balik baru tau , haha . So, pergilah makan . Nasi lemak tak sedap 0_0 . Nasi keraih , sambal takdak garam , tak panas . Memang aku cerewet sikit bab makanan , haha . After makan tu aku singgah lah toilet sat sebab aku time travel memang jarang pergi toilet . Dalam toilet tu after aku ..... --' adalah sorang uncle ni , well , aku tak tahu whether he's chinese or Japanese at first sebab dua2 bangsa tu mata sepet . Pastu mai cakap Jepun dengan aku , haramkan aku tau . Kalau korean boleh lah . Pastu aku tanya ayah aku apa maksud orang tua tu . Ayah aku cakap orang tua tu tanya waktu tour yang dia nak naik tu bertolak pukul berapa , dia ingat aku sekali group dia --' Ayah aku boleh cakap Japanese sebab 90's dulu dia pernah kerja situ . Well tahu post aku memang panjang2 , so tak payah nak thank you dekat aku :P . From Gunung Semangol kami terus heading to Seremban sebab kami nak makan dekat rnr Seremban . Dalam perjalanan tu dekat kilometer 8 Slim River ada lorry terbakaq , teruk gak lah . You can check it out on my facebook . Dah blog tak bagi aku upload pic :(  . So kami tersangkut dekat situ almost an hour . Sampai aku boleh tertidur --' . Then , pukul 3 lebih kami sampai Seremban . Punyalah ramai orang . Besides , aku bebai gak dekat orang yang makan situ . Mana taknya , aku duduk situ duk syok online facebook sambil parents aku beli nasi . Mai2 ada sorang mak cik ni mai letak cawan nak terus duduk . Aku pun dekat baiknya cakap " Mak cik ada orang :) " . Lepas tu ada mak cik yang kedua pulak terus p duduk terus . Aku style sabaq lagi cakap " Mak cik , ada orang sini nak duduk :| " . Mak cik ketiga pulak " mai terus serbu bawak anak-anak dia , aku hilang waras pun cakap dekat dia " Mak cik sini ada orang , tak nampak ke ? Tempat yang mak cik duduk tu ad orang nak duduk --' " Lastly , ada tiga orang hindu mai tanya aku " excuse me , is this place empty ? " and aku jawab balik dengan sabaq sebab dia tanya elok " No sir this place belong to my parents I'm sorry " Style aku memang macam tu , orang kurang ajaq , aku kurang ajaq balik . Orang respect aku,ak respect balik :) . Masakan nogori korang tahu lah kan macam mana , pedas nak mampus tapi sedap :)   . Dalam sejam lepas tu kami sambung terus ke Johor Baharu . Kami sampai Johor dalam pukul 6 macam tu . Terus ke Checkpoint woodlands , Singapore . Dekat Checkpoint tu pun sesak gak jalan situ . Ramailah orang Johor kerja Singapore . At first , dekat johor punya Check point sebab nak scan passport . Then terus gerak ke Woodlands Checkpoint . Dekat situ barulah cop passport and check kereta . Luckily dekat cop passport tu orang Melayu kita . If chinese aku kureng suka sikit sebab faham-faham lah chinese Singaporean macam mana pandangan diorang dekat orang Melayu ni tambah-tambah kereta plate Malaysia . At first she spoke English and English orang Melayu dekat Singapore ni memang proper sangat-sangat and aku teruja :D . Lepas dia tengok passport kami whole family , dia tau kami melayu . Mula-mula dia ingat kami chinese, lepas tahu kami Melayu terus cakap melayu and I still replied her in English . Sekarang ada system baru kalau nak bawak kereta Malaysia masuk Singapore , kena guna Autopass . But aku tried tanya orang checkpoint tu dekat mana nak beli Autopass tu but arahan dia not clear at all sebab dia sruh parking kereta bahagian kanan dia n beli tapi bahagian kanan dia tembok ja tak boleh nak parking kereta . At last kereta kami masuk Singapore tanpa Autopass tu --'  Masuk ja woodlands aku kena jadi tour guide dah macam aku singaporean --'  From woodlands tu kalau nak ke hotel aku duduk suppose kena masuk highway BKE . Abah pun masuklah highway BKE , then susur masuk ke highway PIE , suddenly terlepas satu simpang ni and terus menuju ke Changi airport --' dekat situ kami kena masuk ke Highway ECP . From situ kami akan masuk ke highway AYE . Sampailah ke hotel yang kami tinggal Marina Sand Beach Hotel . Dekat sini memang teramatlah susah nak cari petrol Station . Dekat sini ada lebih kurang 6 macam tu ja . Sebab sini memang tersangat bersih . Even sekoq lalat pun tak dak . Memandangkan kami semua pun penat dah so just tidur je malam tu . Hotel ni one night 1800 SGD . Kami stay 4 nights . so just kira2 sendiri lah ye . Esoknya we gonna wish good morning to Singapore .

Day 2 :

Bergetaq jari aku dok menulis ni dan mesti berjuling mata korang . Sabo bentor ya . Now we go to my uncle house's . Alang alang dah sampai Singapore so kita pun makan lah bihun Singapore for breakfast . Of  course I love it . Memang aku tak makan bihun tapi bab bihun singapore aku makan .  Memang nasib badan kan , kucing uncle aku beranak haritu , 4 ekoq . Dekat sana orang panggil aku Daus . So auntie aku cakap Kucing ni memang nak bidan orang jauh . Orang Penang pulak tu . Lepas ni aku boleh bedah kucing beranak dah --' Time kucing tu nak beranak ,punyalah bising panggil kami semua pergi dekat dia . Then aku lah yang urut2 perut kucing tu sampai dia beranak .  Gambaq tak boleh nak upload masuk , tengok sendiri lah dekat facebook aku okay :) Actually hari aku dekat Singapore ambil masa 4 hari setengah je tapi aku terus round off kan ke 5 hari . Day 1 dipenuhi dengan perjalanan ja . After makan kiteorang terus gerak ke Vevo city ada satu mall ni . Kami semua kena ambil subway from Bayfront > Promenade > Dhoby Ghaut & Harbour Front . Tapi yang tu semua 5 station besaq ada banyak lagi station kecik. After Vivo city tu kitaorang gerak pergi ke Marina Sand Beach convention centre , memang betul2 depan hotel je  . Ntah lah abah kena daftar nama for the dinner tomorrow .  So aku pun kenalah membosankan diri tunggu dekat situ selama sejam . Luckily I've my camera with me so I just snapped a lot of pictures . Maybe I'm not good in grammar but I cam speak English fluently :)  Lepas habis semua bab bab daftar tu , tangkap lah gambaq kaki yang menghadap city hall singapore tu . Just imagine , aku nak kata city Singapore ni twice lebih modern than Kuala Lumpur , yaa , my own country . But for sure I'm proud to be a Malaysian and Singaporean . After selesai sesi tangkap gambar , korang nak tahu aku jumpa sapa ? Tahu Gangnam style ?? hahaha , aku jumpa PSY dekat hotel yang aku stay . Tapi just dapat tengok dari atas sebab concert tu punyalah ramai . Ramai lah orang dok terloncat loncat bergangnam kat situ termasuklah orang tua --' Then kami turun ke bawah sekali and ambil MRT heading to Orchard Road . Sesiapa yang datang berkunjung ke Singapore sudah pasti akan melawat Orchard Road dengan keindahan lampu lampu di situ . Especially during Christmas , memang banyak pokok christmas and orang main music yang macam dalam cerita mr Bean tu . The situation just same cuma sini tak dak salji ja . For sure later on aku akan bercerita tentang pengalaman aku bermain salji di Beijing this 16th December . Hell yeah suhu -8 ==' Orchard Road tu memang kawasan yang best untuk shopping buah tangan . I bought a shirt "I <3 --="--" .="." 1.50="1.50" 11="11" 30="30" 3="3" 800="800" :p=":p" after="after" aimi="aimi" aku="aku" almost="almost" and="and" around="around" balik="balik" banyak="banyak" baru="baru" berbelanja="berbelanja" berjaga="berjaga" berwhatsapp="berwhatsapp" better="better" br="br" bring="bring" but="but" canai="canai" cappati="cappati" colour="colour" dah="dah" dalam="dalam" dapat="dapat" dekat="dekat" dengan="dengan" di="di" dia="dia" dollar="dollar" expensive="expensive" facebook="facebook" for="for" fter="fter" goodness="goodness" hahaha="hahaha" hebat="hebat" hindu="hindu" hotel="hotel" ikut="ikut" in="in" indian="indian" its="its" jangan="jangan" je="je" kalau="kalau" kami="kami" kandaq="kandaq" kawasan="kawasan" ke="ke" kena="kena" kereta="kereta" kerol="kerol" kesian="kesian" kurang="kurang" lah="lah" lama="lama" lebih="lebih" little="little" luckily="luckily" mahal="mahal" main="main" mak="mak" malam="malam" marah="marah" masih="masih" mata="mata" mek="mek" melayu="melayu" memang="memang" menaiki="menaiki" minyak="minyak" money="money" mrt="mrt" mu="mu" much="much" n="n" naa="naa" naik="naik" nak="nak" nasi="nasi" nbsp="nbsp" ni="ni" one="one" online="online" orange="orange" orchard="orchard" others="others" p.m="p.m" pagi="pagi" parents="parents" pasir="pasir" pergi="pergi" polis="polis" protocol="protocol" rambang="rambang" ris="ris" rm3.80="rm3.80" road="road" roti="roti" round="round" sake="sake" saman="saman" sampai="sampai" satu="satu" sebab="sebab" semua="semua" sg="sg" sikit="sikit" singapore="singapore" sini="sini" skyline="skyline" so="so" still="still" tak="tak" tapi="tapi" teramatlah="teramatlah" terus="terus" tido="tido" tidoq="tidoq" to="to" tu="tu" tukaq="tukaq" twin="twin" untuk="untuk" visit="visit" when="when" wow="wow" you="you">
Day 3 :

Today aku bagun awal juga around 8 pagi . Mata aku ni style mata x man , haha , joking . But seriously , aku just boleh tidur 4 jam ja secara puratanya . Contohnya macam sekarang 8 december 2012 . Aku tidur pukul 7 pagi tadi and bangun pukul 11 tengah hari and I'm happy now sebab seminggu aku tinggal sunway . Aku tak dapat nak bayangkan macam mana kalau 3 tahun nanti aku nak tinggalkan Sunway ni . Aku just kata ja if ada rezeki aku dapat studydekat UK kan .  Today aku breakfast makan mee ayam ( chicken noodle ) just 11 dollar satu . Makanan sini tak macam Malaysia , sekali makan memang kenyang sampai ke petang , I'm serious . Dengan sini kalau penghisap rokok mesti sengsara . Nak tahu kenapa ? sekali hang merokok mampuih kena bayaq saman 500 Singapore Dollar . Jangan kata police tak nampak dekat sini , camera merata . Malam ni parents aku ada dinner , so , aku boleh bermaharajalela dekat bilik hotel ni . Soal takut hantu dalam bilik ? Aku tak pernah takut bendalah tu sebab aku pun hantu actually :P hahahaha . After breakfast , kami gerak ke China Town sebab nak tengok suasana situ . Actually aku bawak kawan ayah aku jalan-jalan singapore sekali dengan parents aku . Sebab tu lah aku jadi tour guide . Dekat sini kita memang kena cakap English if tak orang takkan layan hang sangat . China Town ni adalah salah satu bandar yang pertama di Singapore selepas Stamford Raffles datang menjajah Temasik pada tahun 1824 .  Tapi ternyata china town bosan .  Nampak macam aku Singaporean dah sebab dalam MRT aku jadi pertunjuk arah even ada mat salleh ni pun tanya arah dekat aku . Ingat mata aku sepet aku Singaporean lah ? hahahaha . Terus gerak ke Marina Sand Beach Garden . Dekat situ memang cantik untuk tangkap gambar . Ada Indian Garden, Malay Garden , Chinese Garden and macam macam lagi garden yang aku kurang ingat . Betul betul depan hotel yang aku tinggal . Siap boleh nampak Eye On Singapore lagi tapi kami tak naik sebab kesuntukan masa . After dekat garden tu , mama aku teman aku pergi Giant ( Sini pun ada Giant lah , lagi murah dari Malaysia ) Kononnya nak beli makanan lah dekat aku sebab aku tinggal sorang malam ni . Aku pun belilah satu tin coke , pepsi and 3 maggi cup . Maggi cup just 1 dollar satu and air tin 80 cents satu . Heaven weyh duduk sini .  So kami balik bilik hotel pukul 4 sebab parents aku nak bersiap untuk dinner diorang . Aku ditinggalkan , life alone :( hahaaha . Pukul 8 macam tu aku turun cafe hotel tu and aku makan sesorang , ahhahaha . Aku sorang pun boleh jadi . Mama aku suruh contact kawan-kawan aku yang dekat Singapore ni , aku malas nak contact , hahaha . So aku just makan sorang and jalan-jalan dekat mall marina sand beach tu sorang . Around 10 macam tu aku balik bilik aku . Tengok lah tv cerita tah papew . Time aku ronda tu nasib baik ayah aku tinggal tab dia , dapat gak aku online facebook . Wireless sini memang laju and once again Heaven weyh , hahaha . Pukul 11 malam parents aku balik and aku pun mulakan drama king aku macam aku tak pergi mana mana pun padahal puas ronda , ahhaha .  Today aku tidur lewat around 4 pagi baru tido gara gara bergossip dengan twin , mek aku and aimi . ahaha . Its fun here . Korang pun datang lah melawat Singapore nanti insyallah aku akan balik Singapore lagi bulan 2 ni . Tmorrow kita akan ke USS ( Universal Studio )

Day 4 :

Again , sorry aku update agak lambat hari yang last ni . Ya allah, banyak kerja . Hari last aku dekat Singapore aku pergi melawat sentosa Island ( USS dekat situ lah )  .  Pulau ni orang Singapore panggil Pulau Belakang Mati . Adalah sebab and sejarah tempat tu . Aku takkan cerita sebab nanti ramai takut nak pergi sana , hahaha . Semalam aku tidur pukul 4 pagi dekat hotel sebab dok busy main game and facebook . Then , pagi ni aku bangun pukul 8.30 sebab pak aku kejut kata nak gerak pergi USS dah . Kami pun kemas lah bag bag semua . Around 10 in the morning kami check out from hotel and heading to Sentosa Island . From hotel aku , Marina Sand Beach kena guna highway AYE untuk ke Sentosa Gateway . Lalu lah dekat highway tu selama 15 minutes . Highway dekat singapore ni cantik , sampah pun tak dak and dikelilingi pokok bunga . Around 10.30 kitorang sampai Sentosa Gateway . Alhamdulillah hari ni traffic tak sesak . Nak masuk situ kena bayaq --' 6 Dollar per entry . memandangkan syilling aku banyak, aku bayak ja pakai syilling . Aku ada 10 dollar syilling --' Then terus masuk ke  parking nak ke USS , Casino , Michael Hotel , n etc . Sebelum masuk kena letak cashcard dulu . Dekat Singapore , kalau nak masuk parking depa pakai cashcard atau autopass . Serupa macam touch n go la . Semua benda tu bole didapati di 7-11 di sini dengan harga 10 dollar ja --' Tapi aku prefer beli dekat quarters dekat Ang Moh Kio .