Sunday, November 4, 2012

camping at Pantai Kerachut

Hey Assalamualaikum friends , stalker , enemies , and so on

Macam aku cerita 4 hari lepas , aku akan pergi camp dekat Pantai Kerachut dan Nibong Tebal . Jadi aku nak cerita laa semua pasal activity aku .  Pada mulanya memang bosan , malas , tak larat semua bercam aduk dah . Tapi bila malam hari first tu terus jadi best . Relaxx , sat aku nak bercerita dengan lebih teliti .

Day One :

Bermulalah hari aku untuk pergi ke camp jalan-jalan bak kata cikgu aku .  Pagi tu macam biasa pergi sekolah pukul 7.10  .  Selalunya sekolah aku tiap-tiap jumaat ada bacaan Yasin tapi harini tak dak .  So, perhimpunan dijalankan seperti biasa .  Aku macam biasa lah rondaan tu tugas sebagai Pengawas Kanan .  Tapi aku always relax jaa . Around kul 8 pagi , aku dengan Izzuddin dah gelabah cari makan . Lapar kot , nasib baik mak cik canteen dah otw dok pack nasi lemak .  Memang sah la kena serbu dengan kami . Nasi lemak panas panas , sedap ooo .  Lepas kami dua beli barulah haziq , Amirul & krol datang .  Kul 8 baru datang sekolah --'  haha . Okay , after makan ,  dengan slumber ja aku , shahrul and Firdaus keluar pergi cari bekalan untuk hidup pulak time dekat camp tu nanti . Tepat jam 8.30 kami lari balik sekolah dengan gelebahnya sebab ingat bus sampai dah . Yang gelabah tu aku dengan Firdaus lah . Si Shahrul tu dok relax jaa jalan .  Last-last bus tu bukan bus kami tapi bus untuk budak-budak kem perdana . Dengan bosannya aku dok laa buli junior f2 skola aku , budak indian ni , punya la seronok cakap indian dengan dia . Kul 8.50 baru lah bus mai .  Wow, bus express kot memang seat bus tu 5 star lah berbanding dengan bus sekolah yang biasa . Dalam bus tu ada budak-budak sekolah Haji Zainul Abidin . Mula-mula ingat budak sekolah tu sombong tapi last-last , wallahualam . Aku pulon dua seat dekat aku sorang ja . Memang best lah boleh tidoq macam katil rumah aku  (nampak sangat perak aku ) . Well , aku memang seumur hidup aku , aku naik bus express dua kali ja .  First time pergi program selangkah ke university , second time camp ni.  Sampai ja dekat kampung sungai setar , kami disambut macam pengantin kot , siap kompang lagi . Kami semua dapat mak angkat . Mula-mula rasa macam ganjil tapi lama-lama best gak .  Mak angkat aku nama Halimah Binti Jusoh , ada gambar dia dekat atas . Aku kiranya untung sebab dapat duduk dekat homestay yang sama dengan kawan-kawan sekolah aku kecuali ada sorang ja budak skola lain . Yang kawan-kawan aku ni ada 6 orang termsuk aku .  Kawan baru kami ni nama dia Alif from permatang Tok Labu .  Sebenarnya kan , aku baru tahu tentang kewujudan sekolah ni --' .Duduk lah lepak kami semua dalam bilik tu , mula-mula ada satu katil double and dua katil single . Last-last kami cantumkan tiga-tiga katil tu so semua boleh tido atas katil . After semua selesai mandi . Kami pergi solat dekat Masjid dekat pekan Kota Sungai Acheh .  Masjid yang agak berusia tapi cantik + selesa .  So far layanan keluarga angkat ni memang sangat baik dan best .  After that , petang tu ada aktivity homestay . Kami semua belajar buat gelang and ice cream .  Mula-mula ingat senang lah nak buat gelang ni . Sebab tu lah orang kata jangan pandang sebelah mata .  Nak buat baris pertama pun dah berpeluh peluh dah . Tapi hasil memang cantik . Balik boleh buat business dah . haha ,  second session kami kurang minat . Buat ice cream . Tak best , so , kami kurang focus dan terus pergi makan cucur udang ( cucur udang lagi ) --'  .  Kami balik rumah pukul 6 petang and balik-balik terus brsembang plus main-main phone . Mujurlah ada line , boleh bersms gak .   Prinsip hidup tidak menjaminkan kesempurnaan ,  benda ni yang aku dok pegang dari dulu . Biar kita ada dekat mana-mana pun ,  jangan jadi sombong , berlagak . Memanglah hidup di kampung tak sempurna macam dekat bandar tapi kampung ni akan bagi kita ketenangan, keamanan , keselesaan , kemakmuran & keindahan alam . After mandi kami solat maghrib berjemaah yang diimamkan oleh ambo sendiri .  After solat terus pergi tempat yang kami kena berkumpul . Dekat Warung Mak Siti . Warung ni ada jamuan seafood sekali jaa dalam bulan Ramadan every year . Ramadan tahun ni aku pernah pergi dah actually warung ni , saja tak nak gtaw . Lepas tu ada ceramah sikit pasal tourism .  45 minutes ja , lepas tu teruk kareoke . Best kn ? Orang selalu camp stress ja , ni camp berhibur ja semua .  Depa kareoke sampai kul 12.30 .  Aku tak nyanyi pun sebab suara aku tak sedap + segan . Kawan-kawan aku je lah yang menggila malam tu .  Dj tu pun sporting , siap gelek lagi .  Rindu kot camp ni .  Kul 12.30 kami balik tapi tak tido lagi . Time ni aku , Firdaus and Alif ja yang balik sebab kami ada dua trip memandangkan kami terlalu ramai . So , kami tiga dalam bilik dok sembang je lah . Baru aku tahu sekolah permatang tok labu berbentuk 4 segi :D  . Around 1.30 aku tidoq lepas sembang dengan Azizi and Kerol .  Depa tidoq memang buas --' habis aku kena tendang malam tu . Firdaus untung sebab dia sorang tido atas lantai , haha.  Tido nyenyak , best gila + sejuk jaa

Day two :

Hari nie kami budak baik , bangun style awal ja semua .  Pukul 6.45 pagi baru bangun , kan cek dah kata kami budak baik . Solat Subuh semua tunggang ja . Aku start mandi pukul 6.50 .  Orang first yang mandi hari ni Firdaus la. Pukul 6.30 dah mandi dah . Nie punca sebab dia orang first yang tidur . Kerol dah jadi macam bapa dah , gerak semua orang . Hari ni semua akan bertolak pergi ke lapangan Taman Negara Pulau Pinang . Sembang pukul 7.30 nak bertolak tapi hmm setakat sembang je lah . Pukul 7.30 kami baru sembang and makan . Sembang punya sembang dah pukul 8 pagi . Duduk dekat kampung memang sah la PHD takdak . Tahu PHD tu apa ?? Pizza Hot Delivery tahu ?? haha . Duduk dekat Nibong Tebal dok buat pulon nak pizza pulak --' . Makan nasi dah la . Tahu tak nasi tu lagi brkhasiat berbanding pizza :) I'm just saying . Nasi boleh membekalkan 87% carbohydrate kepada tubuh kita berbanding pizza yang hanya membekalkan 32% ja ,  tengok dah buka bab Biology pulak . Kuih muih yang mak sediakan pun dah memadai . Pantun dari aku naa

Orang berbudi kita berbahasa,
Harap budi dibalas baik,
Terima kasih daun keladi,
Berharap berjumpa lagi

Orang selalu mengunakan daun keladi sebagai sinonim untuk menerima budi sebab air yang diibaratkan budi itu yang terkena pada daun keladi itu tidak akan meresap masuk malah ia akan jatuh ke tanah . Samalah dengan orang yang berbudi . Sekali dia berbudi , sampai bila-bila kita akan ingat walaupun dimana kita berada . People said , the happy moment will come to us if we didn't search for it . Biar saat gembira tu datang dengan sendirinya . Ya , I get it , belum cuba belum tahu , mula-mula memang tak seronok sebab ingat camp ni macam apa lagi , last-last best and seronok sangat kot . Lagipun aku pergi sebab nak sijil . Mestilah pulon sebab after SPM mesti nak cari university yang terbaik . Insyallah kalau ada rezeki , pergi oversea . Jauh dari topic camp dah ni , haha . Actually aku karang dulu semua cerita ni before aku updatekan kedalam blog ni . Pukul 8 kami bertolak dari rumah mak angkat dekat Sungai Acheh pergi ke sekolah menengah kebangsaan Sungai Setar . Kami semua berkumpul dekat situ untuk menaiki bus . Datang Nibong Tebal naik bus express , pergi Pantai Kerachut naik bus sekolah . Naik jelah asalkan free dan sampai ke destinasi yang kita nak pergi . Orang memberi , kita menerima . Mak angkat Izzuddin , Shahrul & Haziq sporting sangat . Mak angkat kami semua pun best gak . Sedap chokoria pedas yang mak masak . Lupa nak minta resepi . Budak sekolah aku tak habis habis bercerita pasal camp ni dekat sekolah , non-stop  . Well, aku seorang yang pemalu , for sure aku segan dengan semua budak-budak dekat dekat camp ni especially perempuan . Perjalanan dalam bus memang lama . Buat kami semua telena dibuai mimpi yang tak berapa nak indah ni . Aku macam biasalah, dua kerusi dijajah oleh aku sorang je . Tau tau je lah kan aku nak berguling-guling atas kerusi ni . Belakang aku semua budak sekolah Haji Zainul Abidin . Naik malu aku nak pusing belakang. Last-last, depa semua friendly sebenarnya . Don't judge a people by their own look , poem aku sendiri ni , haha . Around ten and the half in the morning, we reach lapang Taman Negara Pulau Pinang . Suasana panas terik membakar kulit kami yang kian hangus ni . Sekali lagi , post aku ni tidak ditujukan dekat sesiapa pun . Harap maaf dengan segala salah & silap . Dengan ini saya mengisytiharkan bahawa saya Muhammad Shafizruddin Firdaus Bin Fazli Ku telah sampai ke hutan simpan Pulau Pinang buat kali yang ketiga . Tapi , seriously aku cakap , cuaca memang panas sangat sebab duduk dekat tepi laut .

Land breeze la katakan . Ni Geografi form 3 and Physics form 4 . Bila land breeze , cuaca darat akan menjadi lebih panas berbanding laut . Tapi padah juga kalau duduk dekat laut time tengah hari sebab penyejatan air laut juga berlaku . Seriously aku cakap , entry aku memang sentiasa panjang . Around ten and the quarter ( 10.45 ) ala ala British cakap , kami start menaiki bukit untuk ke Pantai Kerachut . Kami dibekalkan dengan satu roti dan 500 ml air mineral . Tips orang selalu cakap , bila hiking , minum air bagi basah tekak je . Jangan minum air banyak sekali gus sebab ini akan membuatkan perut kita kembung dan terus semput time naik bukit . This based on my experience time mendaki Gunung Jerai , Maxwell Hill , Bukit Bendera & Ceruk Tok Kun ( Bukit Mertajam ) . Aku dengan kawan aku Firdaus dari SMK Teluk Kumbar steady ja naik bukit walaupun berpeluh-peluh macam orang baru kena simbah dengan sebaldi air . Orang yang guide kami semua tu nama dia Pak Budin . Umur dia 73 tahun tapi steady ja naik bukit tu . Tapi sampai satu part ni paling best . Dia terlupa nama satu pokok ni . Actually tu pokok Rubiales tree la. Saja ja buat diam bila pak cik tu lupa. Sikap aku lebih suka diam dari bercakap . Hiking dekat bukit tu memang best . Dapat dengar bunyi binatang dalam hutan. Memang best experience ni . Lagi 100 meter nak sampai tapak perkemahan , Pak Budin buat lawak pulak . Dia kata dia dah sesat arah , lebih kurang 80 minutes lagi sampailah . Semua dalam group 1 & 2 macam bebai lah  . Last-last kami semua kena tipu , haha . Jalan pi seminit ja sampai tapak perkhemahan . Group 1 & 2 lah champion sebab sampai awal . Mulalah nak buat Mcd Delivery dekat Pantai Kerachut . Memanglah pekerja Mcd nak naik bot then hantar delivery dekat kami semua . Punyalah mengada . Duduk sekejap dalam 5 minutes , kena tolong angkat barang dekat pantai . Barang tu sleeping bag , khemah & makanan .  Mana adil , boys jaa kena angkat girls relax :P  . Dekat sini ada satu peraturan , semua khemah mesti tutup zip sebelum pergi mana-mana . Kalau tak tutup , sah kena denda . Faci kami semua style macam tentera tapi sporting lah . Pukul 12.30 semua kena pergi jeti sebab kena bergabung tenaga untuk angkat bag-bag semua orang . Angkatlah kami bag bag yang berat tu --' . Pergi camp 3 hari tapi macam nak pergi setahun . Get my point ?  Ye la,  maksud aku , bag besar sangat lah . Mestilah , baju peluh nanti berbau pulak , kebersihan mestilah jaga juga . Around 1 o'clock , kami pilih kawan masing-masing untuk duduk sekhemah . Aku duduk dengan Shahrul & Firdaus ( both of them are my classmates ) Nasib baik duduk dengan kawan sama sekolah , kalau tak sah jadi segan punya . Although depa semua sporting , tapi aku still segan juga . Nasib baik kami tiga dah ada pengalaman dalam pemasangan khemah ni . Serba sedikit dapatlah bantu yang lain .

Lepas pasang khemah , kami boleh makan . Makan time ! Ni lah bab yang paling paling seronok kalau dalam camp . Izzuddin lah paling semangat nak makan . Tiga pinggan sapu dekat dia sorang :D . Tengah hari ni makan kari ikan , wow , favorite tu .  Orang penang memang sahlah suka makan masakan ni , gerenti . Tak dak kfc ka , mcd ka , pizza ka , makan ja apa yang ada . Boleh tak aku nak singkatkan lagi entry aku ni ?? haha , just carry on with the subject . After makan kami ada banyak lagi activity nak buat . Nak mandi pun tak sempat .  Huh , memang macam macam bau la ada, tapi who cares  right ?  haha . After makan kami dibenarkan pergi mana-mana dan solat zohor . Kami solat hari ni di imamkan oleh Firdaus . Semalam aku dah imamkan solat asar dan maghrib , so hari ni dia pulak .  Balik khemah berguling-guling sat dalam khemah . Pukul 2.30 kena berkumpul semula and bergerak ke dewan yang ada tepi pantai .  Petang hari ni kami semua belajar tentang teknik-teknik menyelamatkan orang .  Yang aku ingat dua ja , CPR and cara menggunakan kain anduh . Time orang tu dok sampaikan , ya Allah punyalah mengantuk  sampai aku pun boleh terlena --'  tapi nasib baik sempat cover , haha , aku bab-bab ceramah , motivasi , kursus jangan tanyalah boleh tido  . Kelas Bio sejam 20 minutes pun aku boleh tido dah , tapi asalkan ada hasilah :)  aku Bio B+  .  Kalau tak tido mesti boleh A+  .  Kelas paling aku suka blah kelas Add math , Math , Sejarah tapi aku scored add math B+ , Math A and Sejarah A+  . Jangan tanya aku macam mana, aku pun tak tahu macam mana nak jawab .  Lepas habis tu , kami pergi minum petang . Minum ayaq teh yang tak ada gula --' Bersyukur je lah kan . Pi mai , memang aku tak minum air bergula pun , jaga perutlah katakan , haha . Tips ni kawan aku Si Dore tu lah yang ajaq , dia kata kalau tak nak perut buncit jangan minum air manis , haha . Dore , kita baru refill coke kat mcd haritu berkali-kali dah , haha . Lepas minum petang tu , kami pergilah solat asar sebentar dekat dewan tu . Memang seronok dapat solat menghadap laut selat Malacca , nyaman kot .  Petang tu kami ada game compass , game ni agak menarik .  Faci akan bagi arahan then kami kena ikut sudut yang faci tu bagi . Kalau sudut tu menghadap hutan , hutan lah kami masuk then kena kira langkah . Dalam hutan tu ada sampul surat dalam tu ada soalan maths , yeahh , I love it .  Pernah tengok Mr.Bean holiday ? kami kena jalan macam tu lah time tengok compass tu .  Aku tolong dua soalan jaa dalam game maths tu , saja nak biaq group aku yang lain berusaha :P  Orang kata usaha tangga kejayaan .

Moreover ,  lepas dapat quest tu , kami semua bergabung tenaga siapkan puzzle maths tu :)  I just who I am , kalau rasa nak tolong , aku tolong lah  :D  .  Group aku , group 1 jadi champion dalam first game ni .  Then kami semua kena pergi ke pantai untuk main game yang kedua , nama game ni aku tak tahu sebab aku tak main pun game ni . Aku , Haziq , Paan , Kerol dok duduk main pasir , ayaq laut and sembang tambah suasana hujan pulak time tu .  Kain aku haziq curi buat lapit kepala dia --' Izzuddin , Firdaus , Shahrul , Amirul semangat dok main game tu , haha , aku tak faham langsung macam mana nak main game ni . Last-last group Izzuddin menang . Menang pi lah , bukan dapat hadiah pun .  Nak tahu tak ? Group kami paling last , haha. Dengan suasana maghrib , hujan pulak tu , memang style kot . Rugi camp ni aku tak bawak camera aku . Haziq lah , dia kata jangan bawak , hahahaa . Habis jaa dua quest ni kami naik ke base camp balik untuk solat maghrib , malam tuh memang kami tak mandi , haha , hujan la kata kan memang sejuk lah . Aku siap varsity aku lagi malam tu . Mai camp ni tak lepas aku dok dengar panggilan budak hot --' serr . After solat , kami makan malam . Makanan malam ni berasaskan daging . Huh , aku lemah bab ni . Aku actually allergic dekat daging tahu tak :)  Rahsia ni, kalau aku makan , sah hidung jadi merah and semput . So, memang terjadi betul after makan , duduk balik dekat dewan . Firdaus jadi macam penglipurlara dah , orang semua berkerumun dekat dia . Suddenly one of my friend asked me , ehh kena hidung merah ?? Haha , memang jadi sungguh kot . Ni lah akibatnya makan daging .  We move on to our next activities . Activity kali ni yang kurang menarik sikit . Ceramah --'  Nasib baik dia ada selit-selit bab lawak tu pun kami semua boleh terlelap dah . Dengan nyamuk banyak , puas kami nak buat dikir barat lah dok bunuh nyamuk .  After ceramah ada sesi permainan .  Permainan ni memerlukan focus and kerja sama . Ada satu part ni , aku dengan satu budak perempuan ni finalist yang terakhir . Last-last kalah gak sebab aku tak faham apa yang dia cuba sampaikan .  Game ni lebih kurang macam Simon Say .  Dia sebenarnya nak suruh "Hold Chin "  but aku dengar "HoliChin" So, I thought it's chinese lah , tapi aku tak tahu pun apa maksudnya . Aku boleh cakap chinese tapi tak dak istilah Holichin pun . Activity ni habis pukul 12.30 tengah malam .

Lepas habis , semua balik ke camp side balik . Malam ni kami ada minum malam pulak . Ayaq teh lagi , haha . Tapi kali ni ada gula pulak .  Lampu ganerator akan ditutup pada pukul 1 pagi . So lepas pukul 1 semua akan duduk dalam gelap . Memang seronok nak main torch light .  Power torch light aku 9V punya , so memang terang sangat kot kalau sapa yang kena suluh tu .  Padan muka :P  .  Mula-mula plan nak tidoq lambat . Tapi pukul 1.30 macam tu , aku sembang dengan Firdaus and Shahrul , dua-dua tak bagi respond . Serr, dua-dua tidoq dah tinggal aku . haha ,  tak pa , aku pun apa lagi tido lah juga

Day 3 :

Pukul 4 pagi aku terjaga sebab firdaus berdengkur --' First aku tolak dia , dia diam sat , then bunyi lagi .  Second aku tolak lagi dia bunyi lagi . Third aku ambil topi dia letak atas hidung dia . Dia ambil topi and balik . Forth dia berdengkur lagi . Aku ambil tangan aku letak dekat hidung dia . Dia pegang tangan aku then lempaq , okay , surrender . Aku terpaksa pekakkan telinga aku .  Aku kalih menghadap Shahrul pula , kali ni dia pula berdengkur --' Ya Allah , aku rasa macam nak letak jaa depa dua ni kat luaq khemah :P hahahahha .  Aku tolak Shahrul sampai dia terkalih ke tepi , haaa , diam pun :D Lega cek . Kami tiga pukul 6.50 baru bangun . Bangun bangun terus pergi mandi . Yahooo, ayaq sejuk kot , best ,  aku ada satu habit , aku dalam sehari akan gosok gigi at least 7 kali .  Shahrul pula habit dia mesti nak cuci muka .  Pukul 7.30 kami ada activity memerhati burung , best , nama burung yang aku ingat satu jaa , Helang Siput .  Sebab helang ni bunyi macam itik .  Pukul 8.30 kami sarapan .  After sarapan semua kena berkumpul dekat tepi pantai sebab faci nak bercerita pasal penyu . Ada 6 jenis penyu dalam dunia ni tapi penyu yang paling aku suka , penyu belimbing . Size penyu tu besaq aku kot, hahaha .  Kalah ninja turtle . Jangan kata orang , penyu pun main pasir gak , hahaha .  Tipulah kalau kata telur penyu tu tak sedap . Telur penyu adalah salah satu telur yang paling sedap didunia tahu tak .  Tahu lah sebab orang Sarawak dok makan :D

Lepas belajar pasal penyu kami pergi ke pusat penyu pulak . Dekat sini kami dapatlah tengok tulang dolphin , tulang penyu , anak-anak penyu bukan anak-anak ikan naa .  Tapi aku kurang minat bab-bab penyu ni actually sebab dulu aku pernah tengok dah .  After tengok penyu kami pergi balik ke tapak perkhemahan sebab nak kemas bag , kemas khemas and makang bak orang ganu kata , haha . Hang jangan buat leceh dengan aku , ambo kecek kelate baru mu tahu , koban nogori pun bole , haha .  Shafiz is so predictable :)  .  Lepas kemas tu kami ni lelaki yang gagah kenalah tolong angkat khemah lempaq pergi dekat pantai . haha , so angkat je lah .  After that berjam jam gak lah kami duduk kat tepi pantai . Ada yang tido , ada yang sembang , ada yang minta number phone , ada yang dok snapping pictures , ada yang bercerita and so on lah . Aku budak baik + segan tak minta number phone pun sebab gf aku dah pesan awai-awai , hahahaha .  Dah la baju tu besaq memang nampak muka aku macam budak umoq 2 tahun lah , haha , well, aku tak kesah pun asalkan comel :P perasan sat .  Pukul 3 macam tu kami hiking turun bukit balik . Kami akan merindui pantai Kerachut . Insyallah next year aku datang lagi dengan kawan-kawan , haha .  Kami hiking memang bawah hujan lebat , haha . Bestt

Lastly , aku nak minta maaf sebab entry aku tersangat sangat panjang . Aku excited nak menulis actually almaklumlah sekolah dah cuti .  Karangan aku time exam pun memang panjang beno dah . Dalam karangan aku selalu minimum mesti 1200 patah perkataan . Sabo je lah mu duduk dengan Shafiz ni , hahaha . Terima kasih daun keladi , harap berjumpa lagi .

Terima Kasih to Keluarga Angkat , my school mates , kawan-kawan camp , teachers , faci and others

Jasa mu akan dikenang :D :)